Selasa, 6 November 2007

BUAT DUIT DENGAN KOMPUTER !

Ini ada satu lagi idea untuk menambahkan pendapatan anda. Saya katakan 'menambahkan pendapatan', ialah kerana saya mengandaikan ianya dilakukan secara sambilan, secara kecil-kecilan. Bermula dengan rakan-rakan dan orang-orang terdekat. Namun kiranya anda imgin menjadikannya sebagai sumber pendapatan yang tetap, tidaklah pula menjadi halangan. Namun begitu, persediaan dan pengorbanannya juga perlulah lebih giat dan lebih besar.

Jika anda seorang yang minat dan cenderung dengan kerja-kerja teknikal, maka bidang ini tentunya amat serasi dengan jiwa anda. Dari segi permintaan, rasanya tidaklah menjadi masalah. Ini kerana, di zaman IT ini, boleh dikatakan hampir di setiap rumah mempunyai komputer. Dan bidang IT ini merupakan perniagaan yang sentiasa berkembang. Jadi anda tidak perlu risau akan kemerosotan permintaan.

Sebenarnya saya sedang berbicara mengenai kerjaya membaiki komputer. Satu pekerjaan yang yang boleh anda lakukan secara sambilan di rumah, dan tidak memerlukan modal permulaan yang besar. Seperti yang telah saya katakan di awal tadi, anda boleh memulakannya dengan orang-orang yang anda kenali terlebih dahulu. Tawarkan khidmat percuma terlebih dahulu, tetapi hendaklah dengan keyakinan bahawa anda boleh melakukannya. Janganlah umpama tikus membaiki labu pula. Kelak akan hanya menjejaskan reputasi anda sahaja nanti. Jika langkah pertama ini berjaya, promosi dari mulut ke mulut akan membantu mengembangkan perniagaan anda.

Begitulah antara lain bagaimana usahawan –usahawan yang berjaya sebelum ini memulakan langkah mereka. Kita biasa melihat dan membaca banyak kisah-kisah ahli perniagaan yang berjaya, hanya bermula daripada hobi dan kerja sambilan semata-mata.

'Panduan Pakej Lengkap : Pasang Sendiri Komputer Anda & Belajar Proses Installation', mungkin permulaan yang baik untuk langkah anda. Pakej ebook ini telah disusun oleh saudara Mustahing Saide. Pakej ini mengandungi dua ebook yang membimbing dua perkara yang berbeza. Ebook pertama (Pasang Sendiri Komputer Anda), memberi tunjuk ajar bagaimana untuk memasang perkakasan fizikal, sehinggalah menjadi sebuah komputer yang lengkap. Sementara ebook kediua pula (Belajar Proses Installation), membantu anda memasang sendiri perisian Windows XP, Office, Driver dan juga lain-lain perisian sokongan.

Ebook ini sebenarnya tidaklah hanya untuk anda yang ingin mencari pendapatan sampingan sahaja. Itu hanyalah sekadar idea. Ianya juga wajar dimiliki oleh anda yang cintakan pengetahuan dan sukakan cabaran! Dengan mendalami ilmu ini, anda tidak perlu lagi membayar untuk proses-proses instalasi untuk komputer anda sendiri.. Anda tidak perlu lagi membayar untuk kerja-kerja pembaikan dan penyelenggaraan PC anda. Semuanya boleh anda lakukan sendiri. Bayangkanlah berapa banyak penjimatan yang boleh anda lakukan dengannya ?

Memiliki komputer di abad ini adalah seperti anda memiliki peti sejuk, TV dan kereta. Ianya sudah menjadi satu keperluan. Sekali kita sudah memilikinya, sudah pasti kita 'terpaksa' memilikinya sampai bila-bila. Maka memiliki pengetahuan mengenainya bukanlah suatu pelaburan yang merugikan...

Tiada ulasan: