Khamis, 12 November 2009

JINTAN HITAM PENCEGAH H1N1 ?


Pada kira-kira pertengahan tahun yang lalu, negara kita digemparkan dengan serangan wabak H1N1.

Apa itu H1N1 ?
Secara ringkasnya, virus H1N1 atau dikenal juga sebagai virus ‘selsema babi’ adalah berasal dari ‘selsema burung’ yang dikenali pula sebagai H5N1. Virus H5N1 ini telah menjangkiti babi, dan telah melakukan penyesuaian diri untuk mendiami tubuh haiwan babi, dan kemudiannya melakukan sekali lagi penyesuaian diri untuk mendiami badan manusia pula.

Wabak ini dikatakan telah dikesan di US, namun pehak US tidak melapurkannya kepada WHO, sehinggalah ianya merebak pula ke Negara Mexico. Walau pun ianya dikenali juga sebagai selsema babi, namun harus diketahui bahawa jangkitan ini tidak merebak dengan sebab memakan daging haiwan ini. Virus H1N1 sebenarnya merebak melalui udara, seperti menerusi percakapan, bersin, batuk dan sebagainya.

Pehak Kementerian Kesihatan telah menggariskan beberapa langkah kawalan dalam usaha mencegah virus ini dari menjangkiti kita, antaranya :

1. Elakkan dari melibatkan diri di kawasan yang padat dengan orang ramai, terutamanya bagi mereka yang berisiko untuk mudah dijangkiti.
2. Menjaga kebersihan diri. Segera basuh tangan terutamanya selepas bersin atau batuk.
3. Gunakan topeng muka atau ‘mask’, terutama bila berada di kawasan sesak dengan orangramai.
4. Segera membuat pemeriksaan doktor apabila terasa ada tanda-tanda dijangkiti virus.

Langkah-langkah di atas adalah merupakan beberapa langkah yang dicadangkan oleh pehak Kementerian Kesihatan untuk mengelakkan diri dari terjangkit dengan virus ini.

Pada 14hb. Ogos, 2009, sebuah akhbar tempatan telah melapurkan berita yang berjudul “Jintan Hitam Cegah H1N1” (sila lihat imej di bawah).


Berita tersebut menyatakan mengenai kajian yang disiarkan di dalam sebuah majalah perubatan di negara China, bahawa Jintan Hitam (Habbatus Sauda) boleh membantu mencegah jangkitan H1N1 dengan meminum air suam yang telah direndamkan bijian hitam tersebut.


HABBATUS SAUDA / JINTAN HITAM

Sebenarnya, berita mengenai Jintan Hitam di atas bukanlah cerita baru mengenainya. Khasiat Jintan Hitam ini telah dikesan sejak ribuan tahun yang lalu. Malah, rasul junjungan kita, Nabi Muhammad (SAW), pernah memperkatakan mengenai Jintan Hitam di dalam hadithnya yang sangat masyhur mengenai Habbatus Sauda :

“ Tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda ini, kerana sesungguhnya padanya terdapat penawar bagi segala penyakit, kecuali as-Saam (maut)” – Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

Kita semua tahu bahawa Rasulullah (SAW) tidak menggunakan lidahnya untuk memperkatakan sesuatu yang sia-sia. Dan apa sahaja yang diperkatakan oleh baginda, akan dirujuk oleh generasi Islam kemudiannya sebagai sumber hukum dan sumber panduan di dalam kehidupan. Dan apabila Baginda secara khusus membicarakan mengenai Habbatus Sauda, maka tentunya Habbatus Sauda ini merupakan sesuatu yang sangat penting berbanding dengan tumbuh-tumbuhan lain yang yang tidak Baginda sentuh.

Jika dirujuk kembali kepada Hadith di atas, Baginda Rasulullah (SAW) menyebut bahawa Habbatus Sauda ini adalah penawar bagi segala penyakit. Ini bermakna, khasiat Jintan Hitam tidak sekadar mengkhusus kepada penyakit-penyakit tertentu sahaja, seumpama H1N1. Dengan mengamalkan Jintan Hitam ini sama ada sebagi makanan atau minuman, insyaAllah, akan dapat membantu meningkatkan kualiti kesihatan tubuh badan kita secara kesuluruhannya.

Terdapat pelbagai pilihan kepada anda, sama ada dari segi jenama, mahu pun dari sudut cara khasiat Jintan Hitam ini anda manfaatkan. Ada yang datang di dalam bentuk minyaknya yang tulen, ada pula di dalam bentuk minyaknya yang telah dikapsulkan, dan ada juga yang telah diformulasikan bersama dengan makanan-makanan berkhasiat yang lain. Terpulanglah kepada anda untuk membuat pilihan. Jika anda ingin melihat beberapa pilihan yang ada produk-produk yang berasaskan Habbatus Sauda ini, sila rujuk kepada pautan berikut : APA ITU HABBATUS SAUDA ?

Tiada ulasan: