Isnin, 19 Januari 2009

BUAT DUIT DENGAN EBAY...

Rasa-rasanya, rata-ratanya ramai yang sudah pun tahu sedikit sebanyak mengenai Ebay ini . Namun sebagai meraikan mereka yang sedang mencari maklumat mengenai Ebay ini, berikut saya perturunkan serba ringkas mengenainya.

Apa itu Ebay ?


Ebay.com adalah merupakan pusat jual beli dan lelongan yang sangat popular di internet. Menurut ceritanya, laman lelongan ini telah diasaskan oleh Pierre Omidyar, seorang yang berketurunan Perancis-Iran pada sekitar pada tahun 1995. Laman web ini dimiliki oleh Echo Bay Technology Group, sebuah firma perunding milik Omidyar. Pada mulanya Omidyar cuba untuk mendaftarkan laman lelongan ini dengan domain EchoBay.com, namun pendaftaran tersebut gagal kerana nama yang sama telah dimiliki oleh syarikat lain. Akhirnya beliau memilih nama Ebay.

Kini, walau pun telah banyak laman web lelongan yang seumpamanya dibangunkan oleh pehak-pehak lain, Ebay.com masih tetap mengungguli kemasyhurannya. Sehingga kini, dikatakan hampir 1 billion umat manusia berurusniaga di eBay di dalam satu-satu masa.

Selain di US, Ebay mempunyai banyak rangkaiannya di seluruh dunia, di antaranya termasuklah Australia, United Kingom, Singapura dan juga Malaysia. Di Malaysia pula, Ebay adalah merupakan laman lelongan yang kedua popular selepas Lelong.com.my.

Boleh dikatakan hampir apa sahaja barang boleh anda jual di Ebay, termasuklah barangan yang anda tidak perlukan lagi. Ini kerana dengan jumlah ahlinya yang hampir 1 billion itu, sudah pasti ada seseorang yang berminat dengan barang yang anda jual itu, apa tah lagi jika sekiranya barang tersebut merupakan barang yang unik di mata mereka.

Walau bagaimana pun, untuk menjadi seorang peniaga yang profesional di Ebay, bergantung harap kepada barang terpakai, mahu pun koleksi peribadi anda yang berharga, tentulah tidak memadai. Lambat laun, barang-barang simpanan anda tersebut akan habis dijual juga, dan anda memerlukan produk lain bagi meneruskan kelangsungan perniagaan anda. Maka itu anda memerlukan sumber baru untuk terus menjual. Menyimpan stok, bukanlah sesuatu yang bijak, jika sekiranya kita adalah seorang peniaga kecil. Malahan, jika kita ada pilihan yang lebih baik untuk tidak menyimpan stok, mengapa perlu kita menanggung risiko ?


Dengan kerana itulah, maka seorang 'eBayer' berpengalaman, saudara Khairul Azlan, atau lebih dikenali sebagai Sifu LAN, telah mengilhamkan penghasilan ebook “Panduan & Teknik Rahsia Ebay”. Melalui ebook ini, anda akan diajar bagaimana untuk mendapatkan produk yang berpotensi untuk dijual di eBay. Lebih menarik lagi, anda tidak perlu untuk menguruskan kerja-kerja pembungkusan dan penghantaran produk. Segalanya akan diuruskan oleh pehak pembekal. Betapa mudahnya bukan?

Untuk anda yang berminat untuk menyelami teknik dan taktik rahsia Sifu LAN ini, sila kunjungi laman web RahsiaSIFU.com untuk mendapatkan maklumat lanjut.