Selasa, 12 Ogos 2008

APA ITU BIDVERTISER ?

Pernahkah anda mendengar nama Bidvertiser ?

Sememangnya nama ini agak kurang mesra dengan para Bloggers dari negara kita. Namun begitu, tidaklah bermakna ianya langsung tidak dikenali. Saya sendiri pernah menulis secara sepintas lalu mengenainya di dalam salah satu pos saya sebelum ini. Anda boleh merujuk kepada pos saya yang berjudul “Buat Duit Dengan Blog”.

Secara mudahnya, Bidvertiser adalah merupakan salah satu dari peneraju bidang pengiklanan di internet yang seakan Google Adsense. Namun begitu, seperti yang telah dikatakan di awal tadi, di Malaysia ini, khususnya di kalangan para Bloggers agak kurang berminat untuk menyertai Program Bidvertiser ini berbanding Google Adsense. Sudah tentu ada sebab yang kukuh kenapa ini berlaku. Namun saya bukanlah seorang pakar, mahu pun seorang penglibat yang aktif di dalam kedua-dua program ini untuk menyenaraikan sebab dan alasan tersebut. Namun antara sebab yang didengari ialah kesukaran mendapatkan iklan, khususnya untuk blog berbahasa Melayu.

Walau bagai mana pun, seorang aktivis muda program pendapatan berasaskan PPC, saudara Khairul Anwar (aka Yakuza666) telah membuat kajian terperinci mengenai Bidvertiser ini, dengan harapan dapat menjadikannya alternatif terbaik selain Google Adsense. Hasil dari kajian beliau itu, maka lahirlah ebook yang berjudul, ‘Raja Bidvertiser : Lipat Gandakan Pendapatan PPC Anda’.

Beliau tidak bersendirian di dalam menjalankan kajiannya itu, tetapi mendapat kerjasama dari beberapa orang ‘newbie’ sebagai subjek kajian, malah mendapat kerjasama yang baik dari pehak Bidvertiser sendiri. Hasil dari kajian beliau itu, saudara Anwar telah berjaya menemukan 11 teknik yang telah membantunya menjana pendapatan yang berkesan dan berterusan. 11 teknik inilah yang bakal dikongsikan oleh Anwar lewat ebooknya ini.

Di antara yang menarik mengenai Program Bidvertiser ini berbanding Google Adsense, ialah jumlah minima untuk mengeluarkan pendapatan anda hanyalah serendah USD$10.00 sahaja. Sedangkan untuk Google Adsense, anda perlu menunggu pendapatan anda mencecah USD100.00, barulah anda boleh mengeluarkannya. Satu angka yang amat perit untuk dicapai, terutamanya di kalangan para newbie.

Iklan Bidvertiser juga sebenarnya boleh diletakkan bersekali dengan Google Adsense di dalam blog atau laman web yang sama, asalkan anda mematuhi beberapa peraturan tertentu. Ini satu hal yang sangat baik dan menarik. Anda tidak perlu untuk ber‘talaq-bain’ dengan Google Adsense hanya semata-mata untuk mendekati Bidvertiser, melainkan anda sememangnya sudah erpatah hati dengan Google Adsense.

Kepada anda yang berminat untuk merisik-risik mengenai ebook Raja Bidvertiser ini, boleh langsung sahaja ke laman web RajaBidvertiser.com.

Tiada ulasan: