Khamis, 11 Disember 2008

JEMPUTAN CARA SMS ?

Anda pernah menerima jemputan kenduri melalui sms ? Atau jemputan untuk acara lainnya seperti rumah terbuka hari raya, sambutan hari jadi atau kenduri arwah ? Ianya sudah pasti dari kawan terdekat, saudara-mara atau lain-lain orang yang anda kenali. Apakah perasaan anda ketika menerima jemputan itu ? Merasa kecil hati atau tersinggung kerana mereka tidak menjemput anda secara lisan ?

Saya rasa anda tidak akan bersikap begitu. Ianya seakan sudah diterima pakai sebagai suatu budaya zaman kini. Kehidupan yang pantas dan mengejar masa. Kita tidak lagi mampu melakukan seperti orang di zaman dahulu, menjemput dari rumah ke rumah, sedangkan sasaran yang ingin kita jemput itu mungkin tinggal berserakan di mana-mana.

Anda mungkin merasakan bahawa menghantar jemputan melalui kad jemputan adalah cara yang terbaik dan lebih bersopan, namun penggunaan sms juga boleh dijadikan sebagai pilihan untuk menghantar peringatan kepada orang yang sudah dijemput, terutama kepada orang-orang yang sangat diharapkan kehadirannya, agar tidak lupa akan tarikh majlis perkahwinan anda itu. Kad jemputan mungkin boleh dihantar sebulan lebih awal, agar ianya dapat sampai ke destinasinya pada waktu yang diharapkan. Sementara peringatan melalui sms pula dihantar beberapa itu sebelum tarikh perkahwinan anda itu. Ini juga dapat membantu kalau-kalau kad jemputan yang dihantar tidak sampai pada penerimanya.

Kini kaedah menghantar sms tidak hanya sekadar melalui alat handphone semata-mata. Dengan teknologi semasa, sms boleh dihantar melalui komputer dan medium internet. Kalau dahulu, kemudahan seumpama ini hanya boleh dimiliki oleh syarikat-syarikat besar, tapi kini tidak lagi. Kemudahan seumpama ini sudah boleh digunakan oleh individu-individu pada kadar yang sangat berpatutan.

Ada beberapa kebaikannya menggunakan sms melalui internet ini :

1. Bagi orang yang malas hendak menggodek butang HP seperti saya ini, menggunakan satu jari, terpaksa menaip butang yang berkongsi tiga huruf, ianya adalah sesuatu yang melecehkan. Tetapi menghantar sms melalui internet menggunakan papan kekunci dimana urusan menaip akan menjadi lebih cepat, walau pun saya sendiri tidak mampu menggunakan sepuluh jari.

2. Sms melalui internet boleh dihantar pada skala yang lebih besar, dimana ianya mampu menyimpan nombor-nombor HP yang lebih banyak.

3. Khidmat sms melalui internet juga menyediakan kemudahan untuk menggunakan ‘sender ID’ sendiri, dimana anda boleh menggunakan nama-nama pilihan anda sebagai identiti penghantar. Anda mungkin pernah menerima sms yang tidak memaparkan nombor HP sebagai penghantar, sebaliknya nama syarikat atau jenama produk bukan ? Kini anda boleh melakukannya untuk diri anda sendiri.

Itu hanyalah beberapa kelebihan yang dapat saya nyatakan di sini menurut rasional saya sendiri. Ada banyak lagi ciri-ciri yang menarik yang ditawarkan. Ianya bergantung kepada syarikat yang membekalkan perkhidmatan serta harga yang anda mampu bayar.

Jika anda berhajat untuk menggunakan kaedah sms secara internet ini, JOMSMS.NET sedang menawarkan pakej yang menarik untuk anda. Saya katakan ianya menarik kerana harga yang ditawarkan sangat berpatutan dan berbaloi. Ini diakui sendiri oleh mereka yang pernah menggunakan perkhidmatan seumpama ini sebelum ini, dan membuat perbandingan.

Penggunaan perkhidmatan sms secara pukal ini tentulah tidak terhad untuk jemputan perkahwinan seperti yang telah saya nyatakan tadi. Jika anda adalah leader kepada kumpulan Pemasaran Pelbagai Aras (MLM), jika anda adalah pengerusi atau setiausaha kepada sesuatu kelab, pertubuhan, persatuan, masjid atau seumpamanya, anda boleh menggunakan perkhidmatan ini untuk menghantar sebarang hebahan, jemputan dan sebagainya, kepada khalayak anda. Dan jika anda seorang ahli perniagaan, mungkin perkhidmatan ini boleh membantu mengembangkan lagi perniagaan anda sebagai satu medium promosi yang berkesan. Segalanya terletak kepada kreativiti anda sendiri.

Sekiranya anda berminat dengan produk ini, jom ke JOMSMS.NET untuk mendapatkan maklumat lanjut...


Tiada ulasan: