Sabtu, 8 September 2007

APA ITU SEO ?

Di dalam apa jua bentuk perniagaan, pengiklanan dan promosi adalah merupakan elemen yang penting didalam memastikan kemajuan perniagaan tersebut. Perniagaan di internet juga tidak dapat lari dari keperluan ini. Di samping kaedah pengiklanan yang konvensional seperti suratkhabar, TV, radio, flyers dan sebagainya, perniagaan internet juga mempunyai kaedah promosinya yang tersendiri. Pengiklanan dan promosi tersebut boleh dibuat secara berbayar, atau pun secara percuma sahaja.

Google Adsense dan Bidvertiser adalah merupakan contoh pengiklanan berbayar di internet. Selain daripada itu, anda juga boleh membuat pengiklanan melalui blog dan juga forum.

Satu lagi kaedah yang dikatakan sangat berkesan untuk menarik pelawat ke laman web anda ialah melalui kaedah SEO.

Apa itu SEO ?

SEO adalah merupakan akronim bagi “Search Engine Optimization”. Jika dialihkan ke Bahasa Malaysia, ianya membawa maksud Pengoptimuman Enjin Carian. Jika dirujuk kepada Kamus Dewan, optimum memberi makna ‘kedudukan yang teratas atau yang paling menguntungkan!’. Oleh itu Pengoktimuman Enjin Carian bolehlah ditafsirkan sebagai proses atau kaedah bagaimana untuk menjadikan laman web anda berada di dalam ranking yang teratas apabila seseorang pencari maklumat membuat carian dengan menggunakan kata kunci tertentu di enjin carian.

Terdapat 3 laman web carian yang utama dan ternama di internet. Laman web Enjin Carian tersebut ialah MSN, Yahoo! dan Google. Dapat menguasai ketiga-tiga Search Engine sahaja pun sudah amat memadai. Namun begitu, ketiga-tiga Search Engine ini mempunyai proses dan peraturan yang berbeza dan tersendiri di dalam menentukan optimasi sesebuah laman. Walau bagaimana pun, mereka tetap mempunyai matlamat yang sama, iaitu memberikan maklumat yang selengkapnya kepada pengguna internet tentang apa yang ingin mereka cari.

Bagaimana untuk memahami kehendak ketiga-tiga Search Engine ini di dalam memastikan laman web anda mendapat kedudukan yang terbaik di laman mereka ? Ebook “SEO 3 Gergasi : Panduan Lengkap Optimasi Laman Web” telah menyediakan solusinya. Ebook ini adalah hasil kajian dan tulisan saudara Meor Shukri dari JomWebTemplate.com.

Terdapat 9 langkah yang dicadangkan oleh beliau melalui ebook ini. Kesembilan langkah yang disusun ini pula adalah merupakan kaedah yang selesa dan mesra dengan ketiga-tiga search engine tersebut. Ini bermakna, dengan mengikuti panduan beliau, anda tidak perlu lagi melakukan optimasi secara berasingan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang menarik ni...!

Khairil... saya beli ebook ni daripada link di atas tu ya... :)

p/s: sila PM saya di WC untuk proses perkongsian iTrader kelak... :)

p/p/s: oh ya... saya ada buat WTB di sini untuk lebih lanjut... :) :
- http://www.wangcyber.com/forum/wtb-perkhidmatan-bebas/9149-ebook-search-engine-optimization-3-gergasi-meor-shukri-adakah-anda-ada-tawaran-yang-menarik.html

sheau berkata...

p5k56l3t52 v0e47b7i96 e0a62w1u45 c5n48j7y63 m1j86b9b67 o4u42t0p85