Ahad, 5 April 2009

MENGKAGUMI AMMAR ZAHAR...

Pertama kalinya saya menulis mengenai beliau di blog ini, ialah ketika membantu mempromosikan laman blog beliau (PerniagaanInternet.com), dan juga ebook beliau yang berjudul ‘Rahsia Squeeze Page’. Tarikh pos saya pada ketika itu ialah 24 Julai, 2008. Pada waktu itu, beliau sebenarnya baru sahaja menerjunkan diri ke dalam bidang perniagaan internet ini. Baru sekitar dua bulan sahaja. Penglibatan beliau ke arena perniagaan internet ini (menurut beliau sendiri) bermula pada sekitar bulan Jun, 2008. Memang teramat baru sangat pada ketika itu.

Pada hari ini, apabila menyebut sahaja namanya, pasti ramai yang sudah amat mengenalinya. Beliau seakan sudah mampu berdiri sama tinggi dengan IM-IM tersohor tempatan yang lainnya. Beliau yang saya maksudkan ialah saudara Ammar Zahar.

Ammar Zahar

Ammar Zahar atau nama sebenarnya ialah Muhammad Ammar bin Zaharuddin. Anak kelahiran Johor ini kini menetap di Negeri Sembilan. Masih muda, baru sahaja menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke 22 pada Mac yang lalu. Dan beliau juga masih lagi menuntut di salah sebuah IPTA tempatan. Di dalam kesibukan menimba ilmu, beliau masih lagi mampu mencuri masa melakukan usaha mencari pendapatan sampingan yang sebaliknya kini sudah mampu untuk menjadi beliau hidup selesa.

Setiap IM yang terbilang mempunyai sejarah mereka yang tersendiri di dalam perjalanan menuju ke puncak kejayaan mereka. Namun apa yang saya kagumi mengenai saudara Ammar ini ialah, perjalanan beliau untuk sampai sehingga ke tahap ini, adalah merupakan satu tempoh yang amat singkat saya rasakan.

Pemasaran Affiliate adalah merupakan niche kegemaran beliau. Menurut saudara Ammar, bidang ini menjadi pilihan beliau kerana beliau tidak perlu bersusah payah menyediakan produk untuk dijual, dan membina banyak blog untuk tujuan SEO. Pun begitu beliau masih berupaya menghasilkan beberapa produk sendiri dari semasa ke semasa. Bermula dengan ebook ‘Rahsia Squeeze Page’ yang diedarkan secara percuma pada waktu itu, kemudian beliau melancarkan pula ‘Koleksi Grafik V2’ pada bulan berikutnya.

Di dalam bulan yang sama juga (Ogos, 2008), Ammar menlancarkan pula program PPLnya yang pertama, dengan menyebarkan lapuran percuma beliau yang berjudul ‘Rahsia Usahawan Internet’. Bulan berikutnya pula, satu lagi ebook beliau lancarkan. Kali ini dengan ebooknya yang berjudul ‘Rahsia Newbie’ pula.



Tidak lama selepas itu pula, Ammar menlancarkan satu lagi produknya, ebook panduan yang berjudul Affiliate A+. Sudah tentu sahaja ebook ini adalah koleksi pengetahuan dan pengalaman yang telah beliau praktikkan sebelum ini sehinggalah beliau mencapai pada tahap yang boleh dibanggakan kini. Beliau kemudiannya melancarkan satu lagi projek yang berbentuk bimbingan secara peribadi kepada para ‘newbie’. Projek beliau itu dinamakan Ammar Zahar Personal Coaching Perniagaan Internet’.

Kini, beliau khabarnya sedang dalam rangka menyiapkan satu lagi produk terbarunya. Juga khusus untuk newbie. Ammar juga kini sudah mula bergerak melangkah ke peringkat antarabangsa, dan sedang bercita-cita besar untuk meletakkan dirinya sebaris dengan Eric Rockefeller, Chris X. Mike Filsaime dan sebagainya.

Demikianlah, perjalanan kejayaan seorang IM muda Malaysia yang bernama Ammar Zahar yang sempat saya rakamkan di sini. Apa yang saya nukilkan di sini adalah apa yang boleh kita nampak sahaja, melalui pelancaran pelbagai produk dan projeknya. Di sebalik ini semua, tentunya ada lebih lagi banyak projek-projek peribadi beliau yang bersifat ‘underground’, yang tidak dimaklumkan kepada ramai, seperti aktiviti pemasaran affiliate, servis dan seumpamanya.

Sekali lagi, apa yang menjadi kekaguman saya kepada tokoh ini ialah, beliau telah mencapai tahap kecemerlangan peribadinya di dalam masa yang amat singkat sekali. Hanya di dalam beberapa bulan sahaja, dan belum pun mencecah usia setahun. Mudah-mudahan, cita-cita beliau untuk menjadi seorang lagi jutawan internet dari Malaysia akan termakbul. Mudah-mudahan juga, pengkisahan ini akan menjadikan Ammar Zahar sebagai suri teladan kepada golongan golongan muda di dalam mencapai matlamat hidup.

KA’AB : Teringin benar hendak menyertai Personal Coaching Ammar Zahar itu. Namun kesempatan dan rezeki masih belum ada.

Tiada ulasan: