Khamis, 4 Januari 2007

APA ITU BLOG ?

Sebelum saya meneruskan penulisan ini, tolong jangan ketawakan saya atau tersenyum sumbing di depan komputer anda! Mungkin anda akan mengatakan (andaian saja!) : 'Baru lagi jadi blogger, dah nak ajar orang tentang blog!'

Sebenarnya tulisan ini bukan bertujuan untuk mengajar, tetapi sebaliknya hanyalah sebagai satu perkongsian pengalaman, hasil dari pencarian saya selama ini. Judul ini dipilih adalah sebagai meraikan kelahiran blog ini. Sesuai dengan situasi blog ini yang masih baru, maka saya bercadang untuk menjadikannya sebagai sumber rujukan kepada pendatang-pendatang baru juga. Jika dilawati blog-blog yang sudah lama bertapak, tentunya isi pembicaraannya sudah agak 'tinggi' dan 'tidak tercapai oleh akalmu!'. Walau bagai mana pun, laman ini bukanlah laman yang khusus untuk membicarakan soal blog dan blogging.

Saya mula menemui perkataan BLOG kira-kira hampir setahun yang lalu, iaitu ketika saya mula berjinak-jinak dengan dunia internet. Saya cuba mencari tafsirannya. Sudah tentu rujukan pertama saya ialah kamus. Namun saya tidak menemui jawapan di dalamnya. Mungkin kamus saya itu terlalu kecil agaknya. Lalu saya cuba bertanya kepada rakan yang saya rasakan fasih berbahasa Inggeris. Namun mereka juga tidak dapat memberikan maksud perkataan tersebut. Akhirnya definisi BLOG saya temui juga setelah puas 'merayau-rayau' di internet...

DEFINISI BLOG (Menurut fahaman saya!)

Perkataan BLOG berasal dari Weblog. Kemudiannya diringkaskan menjadi 'blog' sahaja. Blog adalah merupakan laman web individu. Ianya boleh diibaratkan seperti sebuah diari online, atau pun sebuah ruangan pojok/kolum di dada akhbar. Ini kerana, tema setiap blog itu boleh jadi apa sahaja, daripada rakaman perjalanan hidup seseorang, isu-isu semasa, atau mungkin juga mengenai ideologi individu.

Namun begitu, tidak seperti diari konvensional, di mana segala tulisan di dalamnya adalah milik peribadi penulisnya, diari online pula seakan penulisnya dengan sengaja mahu berkongsi pengalaman dengan orang ramai. Begitu juga blog yang berbentuk komentar semasa, penulisnya bebas menulis apa sahaja tanpa dibayangi oleh tangan-tangan editor.

Kini blog bukan sahaja sekadar medan penyataan rasa, malah telah dikomersialkan. Blog yang popular tentunya mampu mendatangkan hasil sampingan dengan menyiarkan iklan-iklan dan juga link-link affiliate. Malah ada blog yang turut memberikan ulasan secara khusus kepada sesuatu produk sehingga membuatkan pembaca tertarik untuk membelinya. Atas perkembangan inilah, makanya saya turut mengambil peluang untuk menjadikan blog sebagai satu medan promosi...
BAGAIMANA MEMBINA BLOG ?

Kini telah muncul sebuah ebook yang memberi panduan untuk membina blog. Sudah pastinya antara kandungan ebook tersebut ialah bagaimana hendak menjana pendapatan sampingan dari blog. Ebook tersebut telah diberi judul : Panduan Asas Membina Blog Wordpress ; Langkah demi langkah. Ebook ini telah ditulis oleh saudara Mohd Zulfadzli Suddin atau juga dikenali dengan panggilan Smart Zul.

Menurut Zul, hampir kebanyakan orang yang ingin menceburkan diri di bidang 'blogging', menghadapi kesukaran berikut :
· Tidak tahu membina blog sendiri
· Bermasalah dengan hal teknikal blog
· Bermula dengan langkah yang salah
· Memilih tema blog yang tidak menguntungkan
· Takut untuk bermula kerana 'zero' ilmu atau keliru
· Tidak dapat menguruskan blog dengan baik
· Blog tidak terkenal, pengunjung tidak ramai, hasil tak setimpal
· Mudah berputus-asa
· …dan berbagai lagi!

Ebook ini adalah kompilasi pengalaman, pengkajian dan pemerhatian beliau selama setahun mengenai blog. Kehadiran ebook berbahasa Melayu ini telah memberi sumbangan yang amat besar terutamanya kepada pendatang-pendatang baru di arena blogging di Malaysia. Ianya bernilai RM 45.00, beserta dengan pelbagai hadiah bonus dan khidmat sokongan.

Untuk anda yang berminat untuk mendapatkan ebook ini, sila klik pada URL berikut: http://bloggingsteps.com/kit/index.php?ref=DARMAKIFAYAH

Tiada ulasan: