Khamis, 8 Mac 2007

APA ITU GOOGLE ADSENSE ?

Ketika melayari internet terutamanya sewaktu mengunjungi laman web atau laman blog, anda tentunya akan tertemu dengan iklan-iklan yang berbentuk teks yang berada di sebelah atas, bawah atau pun di sebelah sisi laman tersebut. Ini adalah merupakan salah satu cara pengiklanan di internet, selain dari kaedah banner dan sebagainya. Apabila anda mengklik pada iklan-iklan ini , anda akan dibawa ke laman web pengiklan tersebut.

Terdapat beberapa syarikat besar di internet yang mempelopori bidang pengiklanan seumpama ini seperti Google, Bidviser, Adbrite dan Yahoo. Namun di antara kebanyakannya itu, Googlelah yang paling popular. Kalimah yang popular mengenai pengiklanan Google ini ialah 'Google Adsense'.

Apa itu Google Adsense ?

Terdapat dua istilah yang amat akrab mengenai pengiklanan Google, iaitu Google Adwords dan Google Adsense. Google Adwords adalah program untuk para pengiklan yang menjadi pelanggan Google. Sementara Google Adsense pula adalah program untuk pehak yang akan mempamerkan iklan-iklan tersebut bagi pehak Google. Setiap klik yang dilakukan oleh pelayar internet pemilik laman web tersebut akan di bayar antara $0.03 sehingga ke $0.50 (USD), bergantung kepada keyword tertentu.

Sesiapa sahaja layak untuk menyertai program Google Adsense, asalkan anda mempunyai laman web atau laman blog sendiri. Laman web anda tidak semestinya laman web perniagaan. Mungkin sebuah laman web yang berbentuk informasi. Atau untuk lebih mudah dan murah, anda boleh menggunakan laman blog sebagai medium pengiklanan Google Adsense anda. Google sendiri mempunyai kemudahan hosting percuma untuk laman blog yang diberi nama Blogger. Anda boleh memulakan peluang anda di sini !

Namun begitu, untuk mendapatkan hasil@pendapatan yang semaksima mungkin dari Google Adsense, maka beberapa kaedah dan helah haruslah diketahui. Anda juga sepatutnya mengetahui apa yang menjadi pantang larang pihak Google mengenai program ini yang sama sekali tidak seharusnya anda langgari.

Ebook "Raja Adsense : Rahsia Panduan Membuat Duit Dengan Google" adalah merupakan satu-satunya ebook berbahasa Melayu yang mencungkil segala rahsia mengenai Google Adsense. Ebook ini se'tebal' 81 mukasurat, kini telah berada dalam versi 3.0. Ebook ini adalah kajian dan tulisan saudara Shamsuriyadi Mamat, atau lebih dikenali sebagai Sham Raja Adsense.

Saya menganggap ebook ini sebagai sesuatu yang amat lengkap persembahannya terutamanya kepada orang-orang baru hendak mengenali apa itu Google Adsense seperti saya. Dari A to Z, dalam bahasa mudahnya! Di antara topik-topik yang diperjelaskan di dalam ebook ini ialah bagaimana untuk membuat kajian tentang keunikan dan tumpuan (niche), bagaimana untuk memohon akaun Adsense, dan bagaimana untuk membina laman blog secara percuma.

Anda juga akan diajar bagaimana untuk mempromosikan laman web atau laman blog anda. Promosi amatlah penting kerana jumlah pengunjung akan menentukan jumlah pendapatan anda. Turut diberikan ialah 15 Rahsia bagaimana meningkatkan pendapatan anda melalui Adsense. Satu lagi pemberian istimewa dari Sham melalui ebook ini ialah sejumlah 220 keywords yang bernilai tinggi, iaitu antara $2.00 hingga ke $100.00 pada setiap klik.

Kepada anda berminat untuk memiliki ebook ini, bolehlah anda mendapatkannya pada harga RM40.00 melalui laman web penulisnya ; RajaAdsense.com. Terdapat banyak lagi teknik, taktik dan trik yang terdapat di dalam ebook ini yang tidak saya nyatakan di sini...

Selain dari Google Adsense, ebook ini juga turut menyenaraikan program pengiklanan lain yang seumpamanya, sebagai pilihan kedua untuk anda.

1 ulasan:

Simon Reyes berkata...

bagus post ini terima kasih untuk maklumat ini.

Mohon share tajuk yang sama penerangan lain-lain http://simonsreyes.blogspot.com/2012/05/apa-itu-program-google-adsense.html