Isnin, 28 Mac 2011

BERNIAGA INTERNET TANPA MODAL ?

Di dalam pos yang lalu, saya ada menyentuh mengenai berniaga di internet tanpa mengeluarkan sebarang modal. Di dalam erti kata yang lebih mudah, kita menjual barang di internet tanpa perlu mengeluarkan modal untuk membeli stok dan menyimpan stok. Bunyinya agak aneh kedengaran. Namun jika anda sudah biasa dengan kaedah perniagaan internet, ianya bukanlah sesuatu yang luarbiasa.

Kaedah perniagaan seumpama ini diberi nama 'Dropship'. Dropship adalah satu konsp perniagaan yang mudah dan amat disarankan kepada mereka yang ingin menceburi perniagaan internet kerana ianya tidak memerlukan anda mengeluarkan modal dan menyimpan stok. Bukan sekadar itu, anda juga sebenarnya tidak perlu membungkus dan menghantar produk tersebut kepada pelanggan anda. Anda cuma perlu dapatkan gambar dan maklumat produk dari pembekal atau pun 'dropshipper'. Kemudian anda hanya perlu melakukan promosi di kedai online anda sendiri, atau pun medium pemasaran internet yang lainnya. Setelah mendapat pesanan (dan bayaran), anda hanya perlu membuat pesanan semula kepada pembekal anda supaya menghantar produk tersebut kepada pelanggan anda. Begitu mudah bukan ? Anda hanya perlu menggunakan wang pelanggan anda sebagai modal perniagaan anda. Tidak perlu mengeluarkan modal sendiri.

Dengan penjelasan di atas, adalah diharapkan anda sudah pun mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan asas berkaitan 'dropshipping'. Selanjutnya, elok juga rasanya anda mengetahui pula tentang strategi dan teknik melakukan jualan melalui kaedah dropship ini.

Berikut adalah 4 tip bagaimana melakukan jualan yang berkesan dari konsep dropshipping. Kebanyakan cara ini telah dilakukan oleh ramai Usahawan Internet yang menjual produk fizikal di internet :



  1. Kaji pasaran terlebih dahulu sebelum menjual. Ramai yang tersilap mencari barangan atau produk dahulu sebelum tahu permintaan pasaran. Akibatnya barang yang dijual tidak mampu menghasilkan jualan. Anda kena tahu apa permintaan yang tinggi di pasaran dari masa ke masa kerana ianya akan berubah setiap masa.


  2. Cari dropshipper yang membekalkan barangan yang mempunyai permintaan di pasaran. Terdapat pelbagai perkhidmatan dropship di internet. Dan kebanyakannya pula tertumpu kepada satu kategori barang sahaja. Contohnya, ada dropshipper yang cuma menjual barangan elektronik sahaja. Ada pula yang hanya menjual barangan pakaian sahaja. Oleh itu, anda kena bijak memilih dropshipper yang berkaitan dengan produk yang anda cari.


  3. Tentukan berapa peratuskah keuntungan yang ingin anda sasarkan. Kemudian lihat harga jualan runcit untuk produk yang nak dijual. Jangan lupa juga untuk meninjau harga yang dijual oleh pesaing anda. Kemudian, setelah ditentukan harga yang nak dijual, pastikan ianya memberi keuntungan yang sewajarnya. Jangan hanya balik modal atau keuntungan yang sedikit sahaja. Nanti tidak berbaloi pula dengan kos promosi yang anda lakukan.


  4. Gunakan platform jualan untuk mula menghasilkan jualan. Terdapat pelbagai platform yang boleh digunakan untuk membuat jualan. Antaranya laman sosial, blog, atau laman lelongan seperti eBay, Lelong serta Mudah.my. Jika anda sudah memiliki web e-dagang sendiri, adalah lebih baik. Anda cuma perlu tambahkan sahaja rangkaian produk tersebut ke dalamnya.

Apa yang saya kongsikan di sini adalah pada tahap yang sangat asas sebenarnya. Saya akui saya sendiri masih lagi bukan seorang pakar untuk membicarakan perkara ini secara lebih mendalam. Namun anda tidak perlu khuatir. Pada hari ini, kebetulan pula seorang pakar di dalam bidang dropshipping initelah melahirkan satu produk panduan untuk anda yang benar-benar serius mahu melibatkan diri di dalam bidang ini.



Produk ini diberi judul, "Panduan Video Lubuk Rahsia Dropship". Panduan ini disediakan di dalan 9siri modul, yang terdiri dari 8 video dan 1 ebook. Panduan ini adalah hasil usaha saudara Mohd Najib Asaddok, seorang usahawan internet berpengalaman. Kepada anda yang berminat untuk mendapatkan ebook ini, sila ke laman web beliau di LubukRahsiaDropship.com untuk mendapatkan maklumat lanjut dan pesanan...


Tiada ulasan: